De anbefalede timers søvn efter alder for børn

Som forælder undrer du dig måske over, hvad de anbefalede timers søvn er for dit barn. Det anbefalede antal timer varierer fra barn til barn, men du kan finde generelle retningslinjer for børn i forskellige aldersgrupper. Selvom disse timer kan variere lidt, har dit barn brug for mindst ni timers søvn hver nat. Børn mellem et og tre år går typisk i seng mellem syv og ni p.m. og vågner op mellem seks og otte .m. Generelt er dette ikke en grund til alarm.

De anbefalede timers søvn efter alder varierer også baseret på udviklingsstadier. Spædbørn har for eksempel brug for mere søvn end voksne. Men deres krav ændrer sig ikke meget, når de når deres teenagere sleepzone.dk. Ifølge Tracey L. Stierer, lektor i neurologi ved Johns Hopkins University, bør voksne over 18 år få syv til ni timers søvn pr. Nat. Men når vi bliver ældre, falder vores søvnbehov, hvilket betyder, at vi måske har brug for færre timers søvn, end vi engang gjorde.

Søvn er afgørende for vores fysiske og følelsesmæssige helbred. Ifølge National Sleep Foundation er søvn afgørende for at opretholde mental, fysisk og følelsesmæssig vitalitet. Mens børn og teenagere kan være i stand til at fungere godt på mindre søvn, bør voksne ikke blive offer for mangel på søvn. Ikke at få nok søvn kan have alvorlige konsekvenser for dit helbred, så det er vigtigt at tale med din læge om specifikke anbefalinger baseret på din alder og sygehistorie.

De anbefalede timers søvn efter alder varierer afhængigt af stadiet af kognitiv udvikling. Børn i skolealderen skal sove mellem otte og ni s.m.; teenagere skal forsøge at gå i seng mellem ni og ti p.m. De anbefalede timers søvn efter alder kan ændre sig lidt på grund af ændringer i tidsplanen og individuelle omstændigheder, men det er altid gavnligt at opretholde en konsekvent vågnetid. Jo mere tid dit barn sover, jo bedre vil han eller hun føle og fungere om morgenen.

De anbefalede timers søvn efter alder er muligvis ikke egnede til enhver person. Nogle mennesker kan fungere på mindre end den nedre ende af dette interval, mens andre vil kræve hvert minut af den øvre grænse. I begge tilfælde kan yderligere timer være passende. De anbefalede timers søvn for hver aldersgruppe er dog en retningslinje, og du bør altid holde dig til den. Det er bedst at holde sig til de anbefalede timer, da forvildelse for langt fra dette kan forårsage sundhedsmæssige problemer. Kort søvn kan også føre til vægtøgning, nedsat immunitet, forhøjet blodtryk, depression og meget mere.

Teenagere elsker at mærke sig selv som “natugler” – en almindelig misforståelse. Selvom dette gælder for de fleste teenagere, er virkeligheden, at deres døgnrytme skifter efter puberteten, hvilket resulterer i tidlig start og færre timers søvn. Teenagere er også kendt for at sove meget mere i weekenden, end de gør i løbet af ugen. For at afhjælpe dette skal forældre opmuntre deres børn til at få nok søvn.