Hvad er Niche Marketing?

Ordet «niche» er defineret som: “Et særligt område i efterspørgslen for en vare eller tjeneste”. «Markedsføring» er defineret som: “Muligheden for at købe eller sælge”. Hvis du lægger de to værker sammen, betyder niche markedsføring at købe eller sælge en vare eller tjenesteydelse i et særligt område i efterspørgslen. Alle, der virkelig er betyder, at et produkt eller en service sælges til de mennesker, der er mest interesseret i at bestemt produkt eller service og ikke til verden i almindelighed.

Oftentimes bruger store virksomheder niche marketing. For eksempel kan et firma, der fremstiller computere og computertilbehør reklamere alt-i-en kopi/printer/scannere til hjemmecomputer brugeren mens på samme tid reklame enkelt funktion maskiner til store virksomheder.

En af de ting der gør niche marketing så attraktivt at sælgere er, at deres reklamebudgetter gå videre. Det koster mindre at reklamere for et specialiseret marked end det gør for at reklamere for et bredere marked.

Niche markedsføring skal være konstrueret til at opfylde de unikke behov for målrettede publikum. Niche marketingfolk skal skræddersy deres produkt for at opfylde de unikke behov. Hvis for eksempel du har designet et produkt at gøre puddel grooming nemt nok for det utrænede professionel til at gøre det, dem der ejer Pudler vil være mest interesseret i dit produkt. Dem, der ejer blod hunde eller katte kunne ikke ligeglad. Hvis du har skrevet en e-bog, der vil forklare hvordan man starter og få succes på en online-forretning, er dem, der er på udkig efter at oplysninger dine nichemarked. Dem, der er glade for at gøre hvad de gør er ikke interesseret i det hele.

Niche marketing er en meget effektiv og omkostnings effektiv måde at annoncere og sælge bestemte produkter eller tjenester til et bestemt publikum eller forhåbentlig købere af produktet eller tjenesten.